Nieuwe vacature: aan de slag als Project Assistant! Lees meer.

User Sense

Kwalitatief UX-onderzoek: kies de juiste methodiek

Het kiezen van de juiste onderzoekstechniek is niet altijd zo zwart-wit als het lijkt. En daarom helpen we je met onze kennis en expertise graag op weg. In dit artikel leggen we je uit welke UX-onderzoeksvariant het beste past bij welke fase.

Wanneer zet je kwalitatief UX-onderzoek in?

In de meest ideale situatie voer je structureel een combinatie van kwantitatief en kwalitatief UX-onderzoek uit. Toch zien we in de praktijk vaak dat het bij kwantitatief onderzoek blijft, simpelweg omdat dit vaak minder tijdrovend is.

Waar je kwantitatief onderzoek vaak inzet om antwoord te krijgen op onderzoeksvragen die beginnen met ‘wat’, ‘waar’ en ‘wanneer’, wil je kwalitatief onderzoek inzetten om antwoord te krijgen op vragen die beginnen met ‘Waarom’ en ‘Hoe’.

In dit artikel behandelen we de drie technieken die we via ons platform aanbieden. Een overzicht van alle technieken lees je in ons overkoepelende artikel over UX-onderzoek.

Unmoderated user testing

Bij unmoderated user tests nemen testers deel aan de test vanaf hun eigen laptop of mobiele telefoon, via Windows, Mac, Android of IOS-app van User Sense. Benieuwd hoe dat eruitziet? Bekijk hier een aantal voorbeelden.  

Kenmerkend voor een unmoderated user test is:

  • Geen 1:1-interactie met een UX-onderzoeker. Het grote voordeel hiervan? Het gedrag van de tester wordt niet beïnvloed.
  • Testers maken de test in hun eigen tijd en omgeving. Hierdoor wordt het normale gedrag van de tester zoveel mogelijk nagebootst.   
  • Voordelig geprijsd. Een groot gedeelte van het proces is geautomatiseerd, waardoor unmoderated user tests al vanaf €59,- per tester kunnen worden afgenomen.

Wanneer zet je unmoderated user tests in?

  • Voor het testen van bestaande websites of apps
  • Bij volledig doorklikbare (high-fidelity) prototypes
  • Aan het begin van een test- of CRO-traject
  • Wanneer je inzicht wil krijgen in de algehele usability of UX i.p.v. specifieke onderdelen

Moderated user testing

Ook bij moderated user tests gebruiken testers hun eigen mobiele telefoon of laptop om deel te nemen aan de testsessie.

Kenmerkend voor remote moderated user tests is:

  • Er is 1:1-interactie met een UX-onderzoeker. Hierdoor is het mogelijk om door te vragen en de tester bij te sturen, indien hij of zij afdwaalt.
  • Respondentenwerving is makkelijker. Doordat de testers deel kunnen nemen aan de test vanuit hun eigen huis (in plaats van een usability lab), kunnen moeilijkere respondentprofielen makkelijker geworven worden.
  • Pre- en post-test interview. Een moderated user test gaat vaak gepaard met een kort interview vooraf en achteraf. Op die manier kan er extra context en achtergrondinformatie worden verzameld.

Wanneer zet je remote moderated user tests in?

  • Bij niet-doorklikbare (low-fidelity) prototypes of mock-ups
  • Bij complexe websites, apps of flows
  • Wanneer je wil doorvragen op de ervaring van specifieke website-onderdelen
  • Na uitvoering van een unmoderated test, om dieper in te zoomen op de pijnpunten en de eventuele oplossing daarvan

Interviews

Diepte-interviews kunnen op locatie of via het platform van User Sense worden uitgevoerd.

Kenmerkend voor diepte-interviews

  • Er is 1:1-interactie met een onderzoeker. De onderzoeker stelt de tester vragen aan de hand van een vooropgestelde vragenlijst (die vaak semi-gestructureerd van aard is).
  • Werving is eenvoudig(er). Testers vinden het vaak leuk om deel te nemen aan een interview, zeker als ze dit vanuit huis kunnen doen.

Wanneer zet je diepte-interviews in?

  • Valideren van de probleemoplossing. Door het interviewen van de doelgroep kun je erachter komen of jouw idee een probleem oplost én of het probleem groot genoeg is om er een oplossing voor te willen ontwikkelen. Leestip: The Mom Test.  
  • In het begin van de designcyclus. Door het interviewen van de doelgroep aan het begin van de designcyclus voorkom je dat je grote beslissingen maakt op basis van aannames.  
  • Om je doelgroep écht te leren kennen. Je kunt nog zoveel marktonderzoek doen, maar uiteindelijk is er maar één manier om je potentiële klanten te leren kennen: door met ze in gesprek te gaan.

Focusgroepen

Bij focusgroepen worden meerdere respondenten uitgenodigd om deel te nemen aan een groepsgesprek.

Kenmerkend voor focusgroepen

  • Er is interactie tussen de respondenten. Er nemen 6 tot 12 respodenten deel aan een focusgroep die met elkaar bepaalde ondewerpen bespreken. Door de onderlinge interactie kunnen nieuwe ideeën worden besproken en gevalideerd. 
  • Begin van het ontwerpproces. Focusgroepen worden vaak in de verkennende of validatiefase van het ontwerpproces ingezet om behoeftes boven tafel te krijgen of om nieuwe concepten te testen met de doelgroep voordat deze verder worden ontwikkeld.  

Wanneer zet je focusgroepen in?

  • In kaart brengen van behoeftes en voorkeuren. In een focusgroep kunnen respondenten worden gevraagd naar bepaalde problemen die zij tegenkomen in hun dagelijks besteaan of kan worden gevraagd hoe de ervaring van respondenten is met vergelijkbare producten of diensten.
  • Valideren van de probleemoplossing. Door het uitvoeren van focusgroepen kunnen nieuwe concepten aan de doelgroep worden voorgelegd en kunnen aannames worden gevalideerd, voordat de concepten worden doorontwikkeld in een van de latere fases.