Conversiestijging van 88% op mobiel

In opdracht van Vivantus voerden we usability-onderzoek uit om te achterhalen hoe de gebruikerservaring op de verschillende websites kon worden verbeterd. Om ervoor te zorgern dat de UX continu wordt verbeterd, voeren we elk kwartaal usability-onderzoek uit.

  • Inzichten o.b.v. 10 testers als basis van optimalisaties
  • Meer dan 20 concrete verbeterpunten
  • Conversiestijging van 88% na doorvoeren van één aanpassing

Wie is de klant?

Vivantus is de grootste makelaarsgroep van Nederland en ontzorgt van A tot Z bij de aan- of verkoop van een huis en het afsluiten van een hypotheek of verzekering. Bekende makelaarskantoren zoals onder meer Hendriks Makelaars en Hoekstra & Van Eck maar ook de Hyptoheekshop maken deel uit van de Vivantus Groep.

Wat wilden we achterhalen?

De gebruikersonderzoeken van Vivantus zijn doorgaans opgesplitst aan de hand van twee verschillende doelgroepen: die van de woningzoeker en die van de verkoper. 

Voor dit onderzoek was Vivantus benieuwd naar hoe mensen die een woning willen gaan aankopen de website ervaren. Hierbij wilden we achterhalen of de informatie die op de website wordt getoond duidelijk was, of mensen snappen wat de zoekservice precies inhoudt, de toegevoegde waarde hiervan inzien en hoe zij het aanmeldproces ervaren.

Dat resulteerde in de volgende hoofdvraag:

Hoe ervaren woningzoekers de website van Hendriks Makelaardij?

Hoe hebben we dit gedaan?

Om vast te stellen hoe testers de website van Hendriks Makelaardij ervaren, is gebruik gemaakt van unmoderated user tests. Voor dit onderzoek zijn tien testers geselecteerd uit de testerdatabase van User Sense. 

Hoe hebben we de doelgroep gevonden? Bij het opstellen van een unmoderated test, is het mogelijk om de doelgroep te definiëren aan de hand van vooropgestelde criteria. Een van die criteria is 'Huiseigenaar'. Deze is dan ook gebruikt voor dit onderzoek. 

Om ervoor te zorgen dat testers feedback geven vanuit het prespectief van een woningzoeker, is een scenario opgesteld waarbij testers gevraagd worden zich in te beelden dat zij op zoek zijn naar een nieuwe koopwoning. 

De unmoderated user tests zijn geanalyseerd door het UX Research Team van User Sense en vervolgens gedeeld in een UX-onderzoeksrapport

Benieuwd hoe de resultaten worden gepresenteerd?

Voorbeeldrapport downloaden
 

Het usability-inzicht

Het belangrijkste usability-inzicht van dit onderzoek was dat mobiele gebruikers moeite hebben met het doorlopen van het aanmeldproces dat bij de zoekservice hoort. Het aanmeldproces bestaat uit meerdere stappen, maar doordat de opslaan-knop niet opviel slaagden de mobiele testers er niet in het proces af te ronden.

Een tester zei letterlijk:

"Handig dat hij het automatisch opslaat, al had ik verwacht mijn woonvoorkeuren wel verder te kunnen specificeren. Het voelt wat beknopt."

Het gevolg hiervan? Testers dachten dat het aanmeldproces slechts uit één stap bestond en gingen er vanuit dat de door hun ingevulde gegevens automatisch werden ingevuld. Dit was echter niet het geval.

Wat was het resultaat?

Bovenstaand usability-inzicht is door het marketing- en technische team van Vivantus direct opgepakt. Binnen no-time lag er een nieuw design op tafel en werd de oplossing geïmplementeerd. 

Het verschil? In het nieuwe design werd de '‘opslaan’-knop sticky gemaakt, waardoor deze altijd in beeld blijft. Op die manier was het duidelijk voor de eindgebruiker dat zij hun voorkeuren moeten opslaan én dat er vervolgstappen zitten in het aanmeldproces. 

Het resultaat? 88% meer voltooide aanmeldingen op mobiele apparaten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ook meer conversie?

Boek dan een vrijblijvende demo met ons om de mogelijkheden te bespreken.