Nieuw: card sorting is nu beschikbaar! Lees meer.

User Sense

Verbeterde checkout door usability-onderzoek

In opdracht van Protest Sportswear - het meest toonaangevende merk voor wintersport- en zomerkleding -  voerden wij usability-onderzoek uit om te achterhalen hoe gebruikers de website ervaren.

Door met de inzichten uit het onderzoek aan de slag te gaan, hebben zij de checkout aanzienlijk kunnen verbeteren en hiermee een goede impuls aan de conversie kunnen geven.

Nieuwe input voor optimalisaties

De inzichten leidde tot tientallen hypotheses en verbeteringen.

Meer dan 15 quick wins

Het onderzoek bracht meer dan 15 quick wins aan het licht. 

Grote verbeterslag in checkout

Het verbeteren van de checkout heeft de conversie een goede impuls gegeven.

Over de klant

Doelstellingen

Onderzoeksmethoden

Usability-inzicht

Resultaat

Protest Sportswear is een van de meest toonaangevende Nederlandse retailers op het gebied van wintersport en zomerkleding. Opgericht door een groep wintersportliefhebbers in 1993, bestaat het bedrijf inmiddels 30 jaar en zijn zij wereldwijd actief. Nu de Europese markt veroverd is, zijn de pijlen gericht op het veroveren van de Amerikaanse en Canadese markt. 

Het voornaamste doel van dit onderzoek was om te achterhalen hoe testers - die binnen de doelgroep van Protest Sportswear vallen - de website ervaren. Dit resulteerde in de volgende hoofdvraag:

Hoe ervaren gebruikers de website van Protest Sportswear op desktop en mobiele apparaten? 

Om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden, zijn onder andere de volgende deelvragen opgesteld:

  • Wat is de eerste indruk na het zien van de homepage?

  • Hoe ervaren gebruikers de homepage?

  • Hoe ervaren gebruikers het zoeken naar en vergelijken van producten?

  • Hoe ervaren gebruikers de checkout?

Onderzoeksmethode
Vanwege het feit dat Protest Sportswear wilde achterhalen hoe gebruikers de bestaande website ervaren, hebben wij geadviseerd om unmoderated user tests in te zetten op desktop en mobiele apparaten. 

Werving
Gebaseerd op de user persona's van Protest Sportswear hebben wij tien testers geworven via onze wervingsservice. Om de gebruikerservaring op mobiel en desktop te kunnen testen, zijn in totaal tien testers geworven. De helft heeft meegedaan vanaf een mobiel apparaat en de andere helft vanaf desktop.

Onderzoeksservice
Nadat alle sessies binnen waren zijn deze geanalyseerd door het onderzoeksteam van User Sense. Alle bevindingen zijn vervolgens samengevat in een uitgebreid onderzoeksrapport inclusief advies voor het oplossen van de tegengekomen usability issues. 

Hoewel er knelpunten zijn ontdekt op verschillende plekken op de website, kwamen de meeste problemen naar voren bij de checkout. Los van een aantal knelpunten op het gebied van UX, bleken er ook een aantal technische bugs te zijn. 


Quote van usability inzicht

''Ik accepteer nu de algemene voorwaarden. Vervolgens klik ik op 'Betalen'. Maar er lijkt niks te gebeuren? Doe ik nu iets fout of werkt de website gewoon niet?"

 

Mede door bovenstaand issues werd duidelijk dat er zowel op technisch vlak als in de user experience grote verbeteringen te behalen vielen. 

Het uitvoeren van dit onderzoek bracht drie grote voordelen met zich mee:

  • Het hielp om overzicht te krijgen in alle usability issues op de website
  • Het was makkelijker om te bepalen welke issues het meest prioriteit hadden en het snelst moesten worden opgelost om de UX te verbeteren
  • De verbeteringen in de check-out hebben het aantal conversies doen verhogen

Kortom, het uitvoeren van dit onderzoek heeft een positief rendement gehad voor Protest Sportswear. Hierdoor hebben zij besloten om deze periodiek uit te laten voeren. 

Tom Luijten van Protest Sportswear:

"Het platform van User Sense is van grote toegevoegde waarde. Zo kun je snel testers binnen je eigen doelgroep werven, waarvan je goede feedback krijgt. Het onderzoek heeft zich terugverdiend, wat betekent dat we deze periodiek in zullen gaan zetten."

Boek een demo