Zoek- en filterfunctionaliteit verbeterd

Samen met Mastello en Brandfirm hebben we onderzoek gedaan naar de gedragingen rondom de navigatiestructuur binnen de website. Het onderzoeken van het filtergedrag gaf ons duidelijke inzichten hoe gebruikers tot een product kwamen. Al snel werd duidelijk waar de pijnpunten lagen en konden we deze verwerken in een actieplan gericht op het optimaliseren van de website.

  • Opzetten, monitoren en evalueren van gebruikerstesten
  • Volledig opgeleverd rapport met filteroptimalisaties
  • 6-8 sterke verbeterpunten voor verbeterde navigatie

Wie is de klant?

Mastello is een sanitairspecialist die zich onderscheidt door in te spelen op trends op het gebied van design sanitairproducten. Zo was Mastello een van de eerste aanbieders van zwarte kranen en koperen kranen. Daarnaast verkopen ze badkamermeubels gemaakt teakhout, solid surface wastafels en baden. De producten zijn van hoge kwaliteit, betaalbaar en worden voor 95% uit eigen voorraad geleverd.

En met een nét nieuwe website, was dit een ideaal moment om de testen op usability. 

Aanleiding

Onderdeel van de samenwerking tussen Brandfirm en Mastello, is het actief uitvoeren van conversie optimalisatie werkzaamheden en het doormeten hiervan. Door middel van verschillende experimenten op te zetten, testen we doorlopend verschillende varianten van de website bij de doelgroep.

Om nog een stapje dieper in te gaan op gebruikers gedragingen, zijn zij de samenwerking aangegaan met User Sense. Met het platform en de respondentenpool van User Sense konden zij de wensen en behoeften van de doelgroep snel in kaart brengen en werd duidelijk hoe de klantbeleving verder verbeterd kon worden.

Opzet en uitvoering

Samen met Mastello is er inzicht gecreëerd in de kenmerken van de doelgroep. Op basis van die kenmerken heeft User Sense testers geworven en deze ingezet voor het gebruikersonderzoek. In totaal zijn tien testers gevraagd hun mening te geven over de website, waarbij de aantallen gelijk gespreid waren over mobiel en desktop. 

Op die manier werd duidelijk hoe de gebruikerservaring per apparaattype verschilde en werden de pijnpunten voor beide apparaattypen in kaart gebracht. Brandfirm heeft samen met User Sense de hoofd- en deelvragen en het bijbehorende testplan opgesteld en in het dashboard klaargezet. 

Voor de uitvoering van dit onderzoek is gebruik gemaakt van ongemodereerde testsessies. 

Inzichten

Na het analyseren van de gebruikerstesten zag Brandfirm al snel patronen in de bevindingen van gebruikers. Zij zagen dat in de zoektocht naar producten bezoekers erg gericht waren op het verfijnen van de resultaten, waardoor het filter veel gebruikt werd. Dit gaf ze inzicht in de gedragingen en het gebruik hiervan waarmee we 6 tot 8 innovatieve optimalisaties kunnen doorvoeren, waaronder een ander systeem voor maatvoering.

Daarnaast zagen zij ook verschillen in de manieren van mobiel en desktop navigeren. Zo bleek de zoekfunctie 23% populairder te zijn onder mobiele gebruikers. Met deze data hebben zij vervolgens advies gegeven over het gebruik van de zoekbalk en het tonen van de zoekresultaten.

Het gebruikersonderzoek hielp niet alleen met het bedenken van nieuwe oplossingen, maar bleek ook een perfecte bevestiging van de werkzaamheden die al gepland stonden. Kortom, een aanrader voor iedereen die de user experience (UX) van zijn website wil verbeteren. 

Benieuwd wat gebruikers van jouw website vinden en hoe je meer uit je website kunt halen? Neem dan contact met ons op om de kansen voor jouw bedrijf te bepalen.

Wil jij je bedrijf ook laten groeien?

Neem dan contact met ons op.