Zoek- en filterfunctionaliteit verbeterd

Samen met Mastello en Brandfirm hebben we onderzoek gedaan naar de gedragingen rondom de navigatiestructuur binnen de website. Het usability-onderzoek naar het zoek- en filtergedrag gaf duidelijke inzichten in hoe de website kon worden verbeterd.

Hieruit volgde al snel een concreet actieplan om de website en conversie te verbeteren. 

  • Opzetten, monitoren en evalueren van gebruikerstesten
  • Volledig opgeleverd rapport met filteroptimalisaties
  • 6-8 sterke verbeterpunten voor verbeterde navigatie

Wie is de klant?

Mastello is een sanitairspecialist die zich onderscheidt door in te spelen op trends op het gebied van design sanitairproducten. Zo was Mastello een van de eerste aanbieders van zwarte kranen en koperen kranen. Daarnaast verkopen ze badkamermeubels gemaakt teakhout, solid surface wastafels en baden. De producten zijn van hoge kwaliteit, betaalbaar en worden voor 95% uit eigen voorraad geleverd.

En met een nét nieuwe website, was dit een ideaal moment om de testen op usability. 

Wat wilden we achterhalen?

Toen Mastello en Brandfirm bij ons aanklopte, was de nieuwe website van Mastello net gerealiseerd en ging het CRO-traject in samenwerking met Brandfirm van start. 

Onder het mom van 'een goed begin is het halve werk', waren Brandfirm en Mastello erg enthousiast over het uitvoeren van usability-onderzoek via het platform van User Sense. Doordat Omar van Brandfirm al ervaring had met UX en het uitvoeren van onderzoek, hebben zij ervoor gekozen gebruik te maken van de zelfservice

Hiervoor waren zij met name geïntereseerd in de volgende zaken:

  1. Hoe ervaren gebruikers de nieuwe website van Mastello?
  2. Hoe kan de gebruikerservaring verder worden verbeterd? 
  3. Hoe kan de conversie op de website van Mastello worden verhoogd?

 

Hoe hebben we dit gedaan?

Samen met Mastello is er inzicht gecreëerd in de kenmerken van de doelgroep. Op basis van die kenmerken heeft User Sense testers geworven en deze ingezet voor het usability-onderzoek. In totaal zijn tien testers gevraagd hun mening te geven over de website, waarbij de aantallen gelijk gespreid waren over mobiel en desktop. 

Op die manier werd duidelijk hoe de gebruikerservaring per apparaattype verschilde en werden de pijnpunten voor beide apparaattypen in kaart gebracht. Brandfirm heeft samen met User Sense de hoofd- en deelvragen en het bijbehorende testplan opgesteld en in het dashboard klaargezet. 

Om de hoofd- en deelvragen te kunnen beantwoorden, is er gekozen om gebruik te maken van ongemodereerde usability-onderzoek

Het resultaat

Na het analyseren van de gebruikerstesten zag Brandfirm al snel patronen in de bevindingen van gebruikers. Zij zagen dat in de zoektocht naar producten bezoekers erg gericht waren op het verfijnen van de resultaten, waardoor het filter veel gebruikt werd. Dit gaf ze inzicht in de gedragingen en het gebruik hiervan waarmee we 6 tot 8 innovatieve optimalisaties kunnen doorvoeren, waaronder een ander systeem voor maatvoering.

Daarnaast zagen zij ook verschillen in de manieren van mobiel en desktop navigeren. Zo bleek de zoekfunctie 23% populairder te zijn onder mobiele gebruikers. Met deze data hebben zij vervolgens advies gegeven over het gebruik van de zoekbalk en het tonen van de zoekresultaten.

Het gebruikersonderzoek hielp niet alleen met het bedenken van nieuwe oplossingen, maar bleek ook een perfecte bevestiging van de werkzaamheden die al gepland stonden. Kortom, een aanrader voor iedereen die de user experience (UX) van zijn website wil verbeteren. 

Benieuwd wat gebruikers van jouw website vinden en hoe je meer uit je website kunt halen? Neem dan contact met ons op om de kansen voor jouw bedrijf te bepalen.

Wil jij ook een betere gebruikerservaring?

Voer dan usability-onderzoek uit om te achterhalen hoe je meer conversie kunt behalen.