Respondenten werven? Wij helpen je verder.

Het werven van respondenten is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van kwalitatief (UX) onderzoek. Zo wil je ervoor zorgen dat respondenten overeen komen met de doelgroep, zodat je de resultaten zo bruikbaar mogelijk zijn. 

Op deze pagina geven we je advies over het maken van een screener en bespreken we de verschillende mogelijkheden om respondenten te werven.  

Wil je het werven van respondenten uitbesteden? Onze dochteronderneming User Recruit kan je daarbij helpen.

  • Meer dan 7500 respondenten in onze pool
  • Ook lastig te werven doelgroepen
  • Bereken hoeveel de werving kost met onze rekentool

Respondentenprofiel opstellen

In een recruitment screener bepaal je welke raakvlakken de respondenten moeten hebben met de doelgroep van het product. Afhankelijk van het type product dat je wil testen zitten er dus ook flinke verschillen in het type respondent dat je wil werven. 

Over het algemeen worden de volgende selectiecriteria gebruikt om respondentenprofielen op te stellen: 

  • Demografische kenmerken (bijv. leeftijd, geslacht en burgerlijke staat)
  • Geografische kenmerken (bijv. regio en woonplaats)
  • Sociaaleconomische kenmerken (bijv. opleidingsniveau, inkomen, beroep)
  • Psychografische kenmerken (bijv. interesses, leefstijl en persoonlijkheid)
  • Gedragscriteria (bijv. ervaren internetgebruiker, shopt regelmatig online, et cetera)

Voor de beste resultaten raden veel UX-onderzoekers aan met name te kijken naar gedragscriteria. 

 

 

respondentenprofiel

Bepaal ook welk type respondent niet mee mag doen

Gebruikerstesten zijn het effectiefst op het moment dat je respondenten werft die nog niet bekend zijn met het product. Om ervoor te zorgen dat de bias van de respondenten zo klein mogelijk is, doe je er goed aan om de volgende groepen uit te sluiten van de werving: 

  • Iedereen die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het product
  • Werknemers van het bedrijf zelf
  • Vrienden of familie van werknemers  

Los daarvan is het vaak ook interessant om de expertgroep (UX-onderzoekers, UX-designers en CRO-specialisten) uit te sluiten van deelname. 

 

Werven van respondenten

Wanneer je een recruitment screener hebt opgesteld, kun je aan de slag met de werving van de respondenten. Hiervoor heb je een aantal opties: 

1 - Zelf werven

Allereerst kun je ervoor kiezen zelf respondenten te gaan werven. Daarvoor kun je gebruik maken van LinkedIn en Facebook en loont het zich om al direct aan te geven wat de vergoeding is voor het uitvoeren van de test. Afhankelijk van hoe specifiek het profiel is, kan hier flink wat tijd in zitten. 

2 - Maak gebruik van een respondentenbureau

Geen tijd om zelf te werven? Dan kun je gebruik maken van onze dochteronderneming en respondentenbureau User Recruit, die respondenten werven speciaal voor UX-onderzoek. Voordeel hiervan is dat het je tijd bespaart en zij de werving, planning, briefing en uitbetaling van de respondenten voor je uit handen nemen.

3 - Maak gebruik van een usability testplatform

Tot slot kun je natuurlijk ook gebruik maken van de pool die een usability testplatform in eigen beheer heeft. Aan de hand van een tool kun je op basis van verschillende karakteristieken de juiste respondenten selecteren. Ook hier geldt dat zij de vergoeding voor de respondent voor je uit handen nemen.

 

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen en antwoorden voor jou op een rijtje gezet.

User Sense heeft dit op moment ruim 7500 actieve respondenten. Al geloven we zelf niet zo in de aantallen, maar juist in het kunnen werven van de geschikte respondent. Daarvoor maken we allereerst gebruik van onze eigen pool. Lukt dat niet, dan zetten we een referral campagne op waarbij we onze respondenten vragen mensen aan te dragen. Lukt dat ook niet? Dan zetten we een wervingscampagne op, zodat we alsngo de juiste respondenten voor je vinden.  
 

Zeker! Onderdeel van het aanmeldproces is het delen van persoonsgegevens (o.a. adres en bankgegevens om de identiteit vast te stellen) en het maken van een kwalificatietest. 

Zeker! We waken ervoor dat respondenten niet te vaak testen. We houden bij hoe vaak een respondent mee heeft gedaan met onderzoeken in de afgelopen maanden en zorgn ervoor dat zij aan maximaal drie testen per jaar meedoen. 

Alle respondenten doorlopen een aanmeldproces waarin wordt uitgelegd wat er van hun wordt verwacht tijdens gebruikersonderzoeken. Zaken zoals hardop moeten nadenken en zoveel mogelijk feedback geven is dan ook iets waar zij bekend mee zijn.

Het voordeel is dat wij zelf aan de lopende band gebruikersonderzoeken uitvoeren en dus goed kunnen voorzien in het begeleiden van respondenten voor UX-onderzoek. 
 

User Sense is structureel bezig met het uitbreiden van de respondentenpool en besteed ruim 20% van de omzet aan wervingscampagnes. Los van de structurele werving, zetten wij ook wervingscampagnes op voor klanten om de juiste respondent te kunnen vinden. 

Ja! Afhankelijk van de tool die wordt gebruikt, kan hier in worden voorzien.