Respondenten werven voor gebruikerstesten

Een van de belangrijkste onderdelen van usability testing is het werven van de juiste respondenten. Zo wil je dat respondenten genoeg raakvlakken hebben met de daadwerkelijke doelgroep van het product, omdat je dan de meest bruikbare resultaten krijgt.  

In dit artikel leggen we uit hoe je een recruitment screener maakt en bespreken we de mogelijkheden om respondenten te werven. 

Aan de slag met usability testing
 

Stel het respondentenprofiel op

In een recruitment screener bepaal je welke raakvlakken de respondenten moeten hebben met de doelgroep van het product. Afhankelijk van het type product dat je wil testen zitten er dus ook flinke verschillen in het type respondent dat je wil werven. 

Over het algemeen worden de volgende selectiecriteria gebruikt om respondentenprofielen op te stellen: 

  • Demografische kenmerken (bijv. leeftijd, geslacht en burgerlijke staat)
  • Geografische kenmerken (bijv. regio en woonplaats)
  • Sociaaleconomische kenmerken (bijv. opleidingsniveau, inkomen, beroep)
  • Psychografische kenmerken (bijv. interesses, leefstijl en persoonlijkheid)
  • Gedragscriteria (bijv. ervaren internetgebruiker, shopt regelmatig online, et cetera)

Voor de beste resultaten raden veel UX-onderzoekers aan met name te kijken naar gedragscriteria. 

Stel vast wie je niet wie niet wil laten testen

Gebruikerstesten zijn het effectiefst op het moment dat je respondenten werft die nog niet bekend zijn met het product. Om ervoor te zorgen dat de bias van de respondenten zo klein mogelijk is, doe je er goed aan om de volgende groepen uit te sluiten van de werving: 

  • Iedereen die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het product
  • Werknemers van het bedrijf zelf
  • Vrienden of familie van werknemers  

Werven van respondenten

Wanneer je een recruitment screener hebt opgesteld, kun je aan de slag met de werving van de respondenten. Hiervoor heb je een aantal opties: 

1 - Zelf werven

Allereerst kun je er voor kiezen zelf respondenten te gaan werven. Daarvoor kun je gebruik maken van LinkedIn en Facebook en loont het zich om al direct aan te geven wat de vergoeding is voor het uitvoeren van de test. Afhankelijk van hoe specifiek het profiel is, kan hier flink wat tijd in zitten. 

2 - Maak gebruik van een respondentenbureau

Geen tijd om zelf te werven? Dan kun je gebruik maken van respondentenbureaus zoals respondenten.nl, die aan de hand van jouw recruitment screener respondenten voor je werven. Voordeel hiervan is dat het je tijd bespaart en zij vaak de vergoeding met de respondent regelen. 

3 - Maak gebruik van een usability testplatform

Tot slot kun je natuurlijk ook gebruik maken van de pool die een usability testplatform in eigen beheer heeft. Aan de hand van een tool kun je obasis van verschillende karakteristieken de juiste respondenten selecteren. Ook hier geldt dat zij de vergoeding voor de respondent voor je uit handen nemen.