Respondenten werven? Wij helpen je verder.

Het werven van respondenten is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van kwalitatief (UX) onderzoek. Om ervoor te zorgen dat je het maximale uit de inzichten haalt, wil je ervoor zorgen dat de respondenten overeenkomen met de doelgroep.

Klinkt makkelijk? Vergis je niet. 

Het werven van respondenten is misschien wel het meest tijdrovende onderdeel van UX of usability-onderzoek. Kun jij je tijd beter besteden? Bereken hoeveel het kost om de werving uit te besteden. 

Toch zelf een poging wagen of wil je meer weten over het werven van respondenten? Op deze pagina helpen we je verder op weg.

  • Meer dan 10 000 respondenten in onze pool
  • Ook lastig te werven doelgroepen
  • Bereken hoeveel de werving kost met onze rekentool

Werf respondenten voor UX-onderzoek

De werving van respondenten voor en door UX-onderzoekers.

Geef aan hoe je doelgroep eruit ziet

Geef de belangrijkste kenmerken van de doelgroep op, zodat we passende respondenten kunnen vinden.

Wij werven de respondenten

Ontvang een shortlist met de respondenten die passen bij jouw profiel, zodat je daar snel verder mee kunt.

Jij voert het onderzoek uit

Zet het onderzoek in gang en ga aan de slag met de respondenten die passen bij de doelgroep.

Respondenten voor UX-onderzoek

Maak gebruik van onze pool van meer dan 7500 respondenten.

Prijs berekenen
(Remote) UX-onderzoek

Wij helpen je de juiste respondenten te vinden voor onderzoek op locatie of online.

Werving binnen 72 uur

Een doorlooptijd van enkele dagen in plaats van weken, zo kan jij snel aan de slag.

Geen kosten voor no-shows

Moet een respondent onverwachts afzeggen? Dan brengen we geen kosten in rekening.

Non Disclosure Agreement (NDA)

Werk je aan een project met vertrouwelijke informatie? Dan zorgen wij voor een NDA.

Respondentenprofiel opstellen

In een recruitment screener bepaal je welke raakvlakken de respondenten moeten hebben met de doelgroep van het product. Afhankelijk van het type product dat je wil testen zitten er dus ook flinke verschillen in het type respondent dat je wil werven. 

Over het algemeen worden de volgende selectiecriteria gebruikt om respondentenprofielen op te stellen: 

  • Demografische kenmerken (bijv. leeftijd, geslacht en burgerlijke staat)
  • Geografische kenmerken (bijv. regio en woonplaats)
  • Sociaaleconomische kenmerken (bijv. opleidingsniveau, inkomen, beroep)
  • Psychografische kenmerken (bijv. interesses, leefstijl en persoonlijkheid)
  • Gedragscriteria (bijv. ervaren internetgebruiker, shopt regelmatig online, et cetera)

Voor de beste resultaten raden veel UX-onderzoekers aan met name te kijken naar gedragscriteria. 

 

 

respondentenprofiel

Bepaal ook welk type respondent niet mee mag doen

Gebruikerstesten zijn het effectiefst op het moment dat je respondenten werft die nog niet bekend zijn met het product. Om ervoor te zorgen dat de bias van de respondenten zo klein mogelijk is, doe je er goed aan om de volgende groepen uit te sluiten van de werving: 

  • Iedereen die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het product
  • Werknemers van het bedrijf zelf
  • Vrienden of familie van werknemers  

Los daarvan is het vaak ook interessant om de expertgroep (UX-onderzoekers, UX-designers en CRO-specialisten) uit te sluiten van deelname. 

 

Werven van respondenten

Wanneer je een recruitment screener hebt opgesteld, kun je aan de slag met de werving van de respondenten. Hiervoor heb je een aantal opties: 

1 - Zelf respondenten werven

Allereerst kun je ervoor kiezen zelf respondenten te gaan werven. Daarvoor kun je gebruik maken van LinkedIn en Facebook en loont het zich om al direct aan te geven wat de vergoeding is voor het uitvoeren van de test. Afhankelijk van hoe specifiek het profiel is, kan hier flink wat tijd in zitten. 

2 - Maak gebruik van een respondentenbureau

Geen tijd om zelf respondenten te werven? Laat de werving dan uitvoeren door het UX-team van User Sense, waarbij we gebruik maken van onze eigen pool met meer dan 10000 testers in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninrijk.

Jij focust je op het onderzoek, User Sense regelt de rest. 

Prijs berekenen
 

3 - Maak gebruik van een usability testplatform

Ga je ongemodereerd usability-onderzoek uitvoeren? Dan kun je vaak goed uit de voeten met een usability testplatform zoals dat van User Sense. Het voordeel hiervan is dat het werven van respondenten al bij het platform zit inbegrepen.

Aan de hand van doelgroepcriteria op het platform selecteer je waar respondenten aan moeten voldoen, zodat zij vervolgens worden uitgenodigd om deel te nemen aan de test. 

Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Lees daarover meer op deze pagina's: zelfservice en fullservice

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen en antwoorden voor jou op een rijtje gezet.

User Sense heeft dit op moment ruim 7500 actieve respondenten. Al geloven we zelf niet zo in de aantallen, maar juist in het kunnen werven van de geschikte respondent. Daarvoor maken we allereerst gebruik van onze eigen pool. Lukt dat niet, dan zetten we een referral campagne op waarbij we onze respondenten vragen mensen aan te dragen. Lukt dat ook niet? Dan zetten we een wervingscampagne op, zodat we alsngo de juiste respondenten voor je vinden.  
 

Zeker! Onderdeel van het aanmeldproces is het delen van persoonsgegevens (o.a. adres en bankgegevens om de identiteit vast te stellen) en het maken van een kwalificatietest. 

Zeker! We waken ervoor dat respondenten niet te vaak testen. We houden bij hoe vaak een respondent mee heeft gedaan met onderzoeken in de afgelopen maanden en zorgn ervoor dat zij aan maximaal drie testen per jaar meedoen. 

Als het echt nodig is, kunnen respondenten binnen 72 uur worden aangeleverd. Toch nemen we hier het liefst een week de tijd voor. Waarom? Omdat er dan meer aanmeldingen binnenkomen en we zo de beste respondenten kunnen selecteren voor het onderzoek. 

Alle respondenten doorlopen een aanmeldproces waarin wordt uitgelegd wat er van hun wordt verwacht tijdens gebruikersonderzoeken. Zaken zoals hardop moeten nadenken en zoveel mogelijk feedback geven is dan ook iets waar zij bekend mee zijn.

Het voordeel is dat wij zelf aan de lopende band gebruikersonderzoeken uitvoeren en dus goed kunnen voorzien in het begeleiden van respondenten voor UX-onderzoek. 
 

User Sense is structureel bezig met het uitbreiden van de respondentenpool en besteed ruim 20% van de omzet aan wervingscampagnes. Los van de structurele werving, zetten wij ook wervingscampagnes op voor klanten om de juiste respondent te kunnen vinden. 

Ja! Afhankelijk van de tool die wordt gebruikt, kan hier in worden voorzien. 

In het geval van een no-show is het makkelijk: de kosten voor de werving worden dan niet in rekening gebracht. 

Doet een respondent wel mee aan het onderzoek, maar ben je niet tevreden over zijn of haar input? Dit gebeurt gelukkig bijna nooit, maar mocht het gebeuren dan komen we hier in overleg altijd wel tot een oplossing.

Het voordeel van werken met onze respondentenpool is dat we deze zelf ook actief gebruiken en dus extra kritisch zijn op de kwaliteit van respondenten. Het gebeurt dan ook bijna nooit dat een respondent niet veel praat of (te) weinig input levert.