Concept testen en valideren: zo doe je dat in 2021

In dit handboek behandelen we het testen en valideren van concepten en nieuwe ideeën, ook wel concept testing genoemd. We bespreken de definitie van concept testing, welke onderzoeksmethoden je hiervoor het beste kunt inzetten en laten je zien hoe je er zelf mee aan de slag gaat.

Aan het stoeien met een nieuw idee of concept?

Test het met je doelgroep
 

Wat is concept testing?


Bij concept testing vraag je in een vroeg stadium feedback aan de doelgroep om een concept of idee te valideren en te achterhalen in hoeverre een prototype of mock-up het probleem van de gebruiker op kan lossen.

 

Onderzoeksmethoden die voor concept testing worden ingezet zijn vaak kwalitatief van aard. Bij een concept test kun je gebruik maken van diepte-interviews, focusgroepen en usability-onderzoek.
 

Wanneer zet je concept testing (niet) in?

Voordat we bespreken wanneer je jouw concept of bedrijfsidee het beste kan gaan testen en valideren, is daarnaast goed om voor ogen te hebben wanneer je in elk geval geen concept test wil uitvoeren.

Een concept test zet je niet in om vast te stellen of er sprake is van een probleem, maar wel om te testen en te valideren of het de juiste oplossing is voor het probleem. Hoe? Door het concept te testen met de doelgroep.

Voordat je aan een concept test begint, is er dus geen discussie of twijfel over het probleem dat je wil oplossen. Het probleem is duidelijk, nu is het de kwestie om uit te zoeken of en hoe je het probleem het beste op kunt lossen voor de eindgebruiker. 

Vraag jij je af of er wel vraag is naar jouw productoplossing? Dan wil je geen concepttest inzetten, maar gebruik maken van marktonderzoek of diepte-interviews om de te achterhalen of er daadwerkelijk sprake is van een probleem. Zit jij in deze fase? Dan raden we je aan het boek The Mom Test te lezen.

 

Waarom het loont jouw idee of concept te testen en valideren

Er zijn tal van redenen te noemen waarom het valideren van je bedrijfsidee alleen maar in jouw voordeel kan werken. Hieronder bespreken we de drie grootste voordelen van concept testing.
 

Concept testing behoed je voor een mislukking 

Ruim 90% van alle nieuwe bedrijfsideeën falen. En als er iets zonde is, is het om grote hoeveelheden kapitaal en tijd te steken in een product dat al bij voorbaat gedoemd was om te mislukken.

Natuurlijk, het testen van een propositie of proof of concept kost ook tijd, maar het is altijd nog véél goedkoper dan het lanceren van een (digitaal) product dat geen kans van slagen heeft.
 

Bespaar op ontwikkelingskosten 

Door gebruikers hun mening te laten geven in een prototype test, zorg je ervoor dat je geld en tijd bespaart in de ontwikkeling van jouw product. Wist je dat het tot wel 100x keer zoveel kan kosten om aanpassingen door te voeren nadat het is ontwikkeld?

Programmeurs zijn gemiddeld 40 tot 50% van hun tijd bezig met werkzaamheden die voorkomen hadden kunnen worden door in een vroeg stadium het concept te testen en te valideren met de doelgroep (zie dit artikel).
 

Valideer je propositie of idee (en krijg de bevestiging) 

Door je propositie te testen en je bedrijfsidee te valideren, zorg je ervoor dat je investeringsbeslissingen kunt maken die niet zijn gebaseerd op onderbuikgevoel of persoonlijke voorkeur. De onderzoeksresultaten van een concept test tonen direct aan welke oplossing wel én welke niet werkt.

Concept testing behoedt je niet alleen om fouten te maken, maar helpt je ook om buy-in te krijgen van stakeholders en voorkomt ellenlange discussies over concepten die niet aanslaan bij de doelgroep.

 

Zo test en valideer je jouw concept, propositie en bedrijfsidee met je doelgroep

Wil jij ervoor zorgen dat jouw proof of concept, propositie of bedrijfsidee aansluit bij je doelgroep? Dan leggen we hieronder uit hoe je dat moet doen.

 

1. Bepaal wat je wil testen

Voor de beste onderzoeksresultaten met concept testing raden we onze klanten aan om in elk geval een aantal ruwe designs te ontwikkelen. Dit helpt testers een idee te krijgen van hoe de oplossing eruit zou kunnen zien en zorgt ook voor betere onderzoeksvragen.

Je kunt dan denken aan een schets, mock-up, wireframe of een prototype. In de meeste gevallen zijn de prototypes nog niet volledig doorklikbaar.

 

2. Conceptonderzoek: kies de juiste methodologie

In de meeste gevallen werk je bij concept testing met prototypes die (nog) niet of in zeer beperkte mate doorklikbaar zijn. De focus van een concept test ligt dan ook niet zozeer op usability, maar voornamelijk op het valideren van het concept of idee zelf.

Zo zorg je ervoor dat je erachter komt of het ontwikkelde concept het eerder gedefinieerde probleem (in voldoende mate) kan oplossen – en je een fiasco kunt voorkomen.

Om hier antwoord op te krijgen, sluit gemodereerd usability-onderzoek vaak het beste aan. In een gemodereerde usability test zit een UX-onderzoeker samen met een tester uit de doelgroep en stelt de onderzoeker tijdens het laten zien van de gemaakte schermen continu verdiepende vragen.

Beperkt budget? Dan kiezen bedrijven er soms ook voor om ongemodereerd usability-onderzoek uit te voeren. In dit geval zijn de prototypes vaak goed doorklikbaar, zodat testers een goede indruk krijgen van hoe het product uiteindelijk zou moeten werken. Hier lees je meer over het testen van prototypes.  

Meer over de verschillende methoden van usability testing lees je in dit artikel.

 

3. Testen met de doelgroep

Omdat je in deze fase wil valideren of jouw propositie aanslaat bij de doelgroep, is het van cruciaal belang dat je concept testing uitvoert met gebruikers die onderdeel zijn van de doelgroep van jouw product.

Bij het werven van respondenten komt vaak meer kijken dan dat je denkt. Hulp nodig? Maak dan gebruik van onze pool met meer dan 7500 respondenten.

 

4. Uitvoering concept testing

Voordat je begint aan de concept testsessies, wil je het verloop van de test hebben vastgelegd in een testplan. Door de vragenlijst en onderwerpen die je wil behandelen tijdens een concept test vast te leggen in het testplan, zorg je ervoor dat je het meeste uit het conceptonderzoek haalt.

Wil jij zelf een concept test uitvoeren en je idee valideren? Download dan de concept test vragenlijst om je op weg te helpen.

 

5. Concept valideren

Nu alle de resultaten van het conceptonderzoek binnen zijn, kun je beginnen met het analyseren van de sessies en het verzamelen en vergelijken van de onderzoeksaantekeningen. Dat met als doel om het concept te valideren en een antwoord te kunnen geven op de vraag ‘In hoeverre lost ons (proof of) concept het eerder gedefinieerde probleem voor de doelgroep op?’

 

Wil jij jouw concept of idee valideren?

Neem dan contact met ons op en we helpen je om jouw idee of concept binnen no-time te valideren.

Boek een gratis demo